samochód

Regeneracja czy zakup nowych części – co wybrać?

Regenerowanie części samochodowe są bardzo popularne na polskim rynku. Oczywiście dzieje się tak dlatego, że ich ceny są atrakcyjniejsze od nowych komponentów. Polscy kierowcy najczęściej decydują się na zakup regenerowanych turbin, pomp wspomagania, maglownic, przepustnic czy głowic silnikowych. Jeśli szukasz informacji na temat tego, czy lepiej jest poddać części regeneracji, czy zakupić nowe – przeczytaj nasz przewodnik – wyjaśniamy na co zwrócić uwagę.

Różnica pomiędzy naprawą a regeneracją

Obecnie na rynku istnieje wiele firm zajmujących się recyklingiem części samochodowych. Jednak nie wszystkie z nich są godne zaufania. Jeśli widzisz firmę, która ma świetne recenzje i tyle zamówień, że na swoją kolej trzeba czekać nawet 2-3 tygodnie, to i tak warto uzbroić się w cierpliwość. Dobry regenerator to podstawa, jeśli chcesz być zadowolony z otrzymanej części i zapomnieć o niej na kilka lat (ewentualnie do momentu sprzedaży samochodu).

Z biegiem czasu wszystkie części i komponenty każdego samochodu zużywają się i tracą wydajność podczas jazdy. W przypadku stwierdzenia problemu udajemy się do mechanika, który zdiagnozuje stan techniczny pojazdu i pokaże nam zużyte podzespoły. Niektóre można naprawić, inne są całkowicie zepsute i można je wymienić tylko na nowe. Są też części, które można regenerować, co sprawi, że podzespoły będą działać jak nowe. O regeneracji słyszał każdy kierowca, jednak często mylimy ją z regeneracją. Naprawa części samochodowych to rozwiązanie konkretnego problemu. Niestety, naprawione części często po krótkim czasie znowu zawodzą. Dzieje się tak dlatego, że naprawa nie skupia się na znalezieniu prawdziwego źródła problemu, a jedynie doraźnym jego naprawieniu. Naprawa obejmuje podjęcie działań przywracających właściwości funkcjonalne uszkodzonego elementu.

Regeneracja czy zakup nowych części?

Każdy właściciel samochodu musi liczyć się z możliwością wystąpienia różnych awarii. Prędzej czy później każdy samochód wymaga naprawy ze względu na zużycie niektórych podzespołów lub awarię spowodowaną niewłaściwym użytkowaniem. Większość napraw wiąże się z wymianą czy zakup nowych części. Nowe oryginalne części mogą być drogie. Zwykle znacznie przekraczają koszt samej naprawy. Dlatego często szukamy innych rozwiązań i szukamy tańszych alternatyw. Niestety w tym przypadku ich jakość może być wątpliwa. Słabej jakości zamiennik prawdopodobnie od razu ujawni dalsze wady, które ponownie będą wymagały nakładów finansowych. Nadmierna oszczędność w tej sytuacji może czasem być zwodnicza.

Których części nie warto regenerować?

Wszystkie elementy przeznaczone do zużywania się z reguły nie poddaje się regeneracji. Baterie i większość elementów elektronicznych. Warto jednak sprawdzić, czy uszkodzony element jest demontowalny. Często zdarza się, że przepala się bezpiecznik w sterowniku i można go łatwo wymienić. Dobrym przykładem są samochody marki Ford i sterowniki przepływu powietrza. Kluczowym elementem jest rezystor zasilający. Kosztuje kilkadziesiąt złotych (wymiana). Te pieniądze można łatwo zaoszczędzić, wymieniając jeden z rezystorów, koszt może wahać się od kilku groszy do 2 zł. Co więcej – możesz to zrobić całkowicie sam, wystarczy podstawowy klucz i lutownica. 

Które części są fabrycznie regenerowane?

Zaciski hamulcowe – zazwyczaj polega to na dokładnym oczyszczeniu elementów z osadów korozji. Wtryskiwacze do systemów bezpośredniego wtrysku paliwa. Odpowiedni do silników wysokoprężnych (system Common Rail) i benzynowych. Alternator i rozrusznik. W przypadku tych części wymień zużyte części, takie jak szczotki i łożyska, a pozostałe części dokładnie wyczyść. Filtr cząstek stałych DPF. Jest to również jedna z najdroższych części zamiennych. W wielu przypadkach regeneracja polega na fabrycznym oczyszczeniu wnętrza filtra wodą z detergentem lub wypaleniu jego wkładu w piecu w odpowiedniej temperaturze. Zawór recyrkulacji spalin EGR. Są to również elementy, w których brud jest największym problemem. Nagromadzony osad zatyka filtr i zatyka zawór. Akumulatory litowo-jonowe do pojazdów hybrydowych i elektrycznych. Ani silnik, skrzynia biegów, ani żadne czujniki nie są regenerowane fabrycznie. Więcej na ten temat możesz dowiedzieć się na http://klemax.pl/.