Regeneracja czy zakup nowych części – co wybrać?
Regenerowanie części samochodowe sÄ… bardzo popularne na polskim rynku. OczywiÅ›cie dzieje siÄ™ tak dlatego, że ich ceny sÄ… atrakcyjniejsze od nowych komponentów. Polscy kierowcy najczęściej decydujÄ… siÄ™ na zakup regenerowanych turbin, pomp wspomagania, maglownic, przepustnic czy gÅ‚owic silnikowych. JeÅ›li szukasz informacji na temat tego, czy lepiej jest poddać części regeneracji, czy zakupić nowe – przeczytaj nasz przewodnik – wyjaÅ›niamy na co zwrócić uwagÄ™.
Różnica pomiędzy naprawą a regeneracją
Obecnie na rynku istnieje wiele firm zajmujących się recyklingiem części samochodowych. Jednak nie wszystkie z nich są godne zaufania. Jeśli widzisz firmę, która ma świetne recenzje i tyle zamówień, że na swoją kolej trzeba czekać nawet 2-3 tygodnie, to i tak warto uzbroić się w cierpliwość. Dobry regenerator to podstawa, jeśli chcesz być zadowolony z otrzymanej części i zapomnieć o niej na kilka lat (ewentualnie do momentu sprzedaży samochodu).
Z biegiem czasu wszystkie części i komponenty każdego samochodu zużywają się i tracą wydajność podczas jazdy. W przypadku stwierdzenia problemu udajemy się do mechanika, który zdiagnozuje stan techniczny pojazdu i pokaże nam zużyte podzespoły. Niektóre można naprawić, inne są całkowicie zepsute i można je wymienić tylko na nowe. Są też części, które można regenerować, co sprawi, że podzespoły będą działać jak nowe. O regeneracji słyszał każdy kierowca, jednak często mylimy ją z regeneracją. Naprawa części samochodowych to rozwiązanie konkretnego problemu. Niestety, naprawione części często po krótkim czasie znowu zawodzą. Dzieje się tak dlatego, że naprawa nie skupia się na znalezieniu prawdziwego źródła problemu, a jedynie doraźnym jego naprawieniu. Naprawa obejmuje podjęcie działań przywracających właściwości funkcjonalne uszkodzonego elementu.
Regeneracja czy zakup nowych części?
Każdy właściciel samochodu musi liczyć się z możliwością wystąpienia różnych awarii. Prędzej czy później każdy samochód wymaga naprawy ze względu na zużycie niektórych podzespołów lub awarię spowodowaną niewłaściwym użytkowaniem. Większość napraw wiąże się z wymianą czy zakup nowych części. Nowe oryginalne części mogą być drogie. Zwykle znacznie przekraczają koszt samej naprawy. Dlatego często szukamy innych rozwiązań i szukamy tańszych alternatyw. Niestety w tym przypadku ich jakość może być wątpliwa. Słabej jakości zamiennik prawdopodobnie od razu ujawni dalsze wady, które ponownie będą wymagały nakładów finansowych. Nadmierna oszczędność w tej sytuacji może czasem być zwodnicza.
Których części nie warto regenerować?
Wszystkie elementy przeznaczone do zużywania siÄ™ z reguÅ‚y nie poddaje siÄ™ regeneracji. Baterie i wiÄ™kszość elementów elektronicznych. Warto jednak sprawdzić, czy uszkodzony element jest demontowalny. CzÄ™sto zdarza siÄ™, że przepala siÄ™ bezpiecznik w sterowniku i można go Å‚atwo wymienić. Dobrym przykÅ‚adem sÄ… samochody marki Ford i sterowniki przepÅ‚ywu powietrza. Kluczowym elementem jest rezystor zasilajÄ…cy. Kosztuje kilkadziesiÄ…t zÅ‚otych (wymiana). Te pieniÄ…dze można Å‚atwo zaoszczÄ™dzić, wymieniajÄ…c jeden z rezystorów, koszt może wahać siÄ™ od kilku groszy do 2 zÅ‚. Co wiÄ™cej – możesz to zrobić caÅ‚kowicie sam, wystarczy podstawowy klucz i lutownica.Â
Które części są fabrycznie regenerowane?
Zaciski hamulcowe – zazwyczaj polega to na dokÅ‚adnym oczyszczeniu elementów z osadów korozji. Wtryskiwacze do systemów bezpoÅ›redniego wtrysku paliwa. Odpowiedni do silników wysokoprężnych (system Common Rail) i benzynowych. Alternator i rozrusznik. W przypadku tych części wymieÅ„ zużyte części, takie jak szczotki i Å‚ożyska, a pozostaÅ‚e części dokÅ‚adnie wyczyść. Filtr czÄ…stek staÅ‚ych DPF. Jest to również jedna z najdroższych części zamiennych. W wielu przypadkach regeneracja polega na fabrycznym oczyszczeniu wnÄ™trza filtra wodÄ… z detergentem lub wypaleniu jego wkÅ‚adu w piecu w odpowiedniej temperaturze. Zawór recyrkulacji spalin EGR. SÄ… to również elementy, w których brud jest najwiÄ™kszym problemem. Nagromadzony osad zatyka filtr i zatyka zawór. Akumulatory litowo-jonowe do pojazdów hybrydowych i elektrycznych. Ani silnik, skrzynia biegów, ani żadne czujniki nie sÄ… regenerowane fabrycznie. WiÄ™cej na ten temat możesz dowiedzieć siÄ™ na http://klemax.pl/.